Sebastian Ahon poikkeuksellinen kausi on saanut jälleen yhden merkittävän tunnustuksen.
Suomen Jääkiekkoliitto valitsi Ahon vuoden 2026 miespelaajaksi. Palkinto myönnetään vuosittain pelaajalle, joka on onnistunut erityisen vahvasti sekä seura- että maajoukkueessa.
Valinta kruunaa Ahon uran yhden merkittävimmistä kausista.
Carolina Hurricanesin tähtihyökkääjä oli joukkueensa tärkeimpiä pelaajia matkalla Stanley Cup -mestaruuteen. Aho voitti sekä Hurricanesin että kaikkien suomalaispelaajien pistepörssin NHL:n runkosarjassa.
Liiton perusteluissa nostettiin esiin myös Ahon vahvat otteet Suomen maajoukkueessa Milanon olympialaisissa.
Stanley Cup -voitto oli Aholle uran ensimmäinen, ja mestaruuskausi on tuonut suomalaiselle runsaasti tunnustusta myös kaukalon ulkopuolella.
Vuoden naispelaajaksi valittiin puolustaja Nelli Laitinen. Minnesotan yliopistojoukkueen kapteeni pelasi vahvan kauden ja nousi maajoukkuepelaajien tilastovertailussa kärkeen.
Suomen Jääkiekkoliitto palkitsi samalla myös nuorisomaajoukkueiden parhaat pelaajat. Alle 20-vuotiaiden maajoukkueen parhaana palkittiin Aron Kiviharju, alle 18-vuotiaiden poikien maajoukkueen parhaana Maxim Saarimäki ja alle 18-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen parhaana Viivi-Maija Ruonakoski.
Alle 17-vuotiaiden poikien maajoukkueen palkinto meni Olli Kylmälälle ja alle 16-vuotiaiden poikien maajoukkueen parhaana palkittiin Aamos Vahvaselkä.
Ahon kohdalla palkinto toimii vahvana osoituksena siitä, kuinka merkittävä hänen vaikutuksensa oli sekä seurajoukkueessaan että Leijonissa.